onsdag 12 september 2012

The Fall (2006)

I måndags satt jag på ett tåg, som jag så väldigt ofta gör, och försökte få liv i min skivspelar på datorn för att titta på de sista avsnitten av The Wire. Frustrerad och suckandes över min döda skivspelare väckte jag en bakomsittande medresenärs uppmärksamhet som vänligt undrade om jag ville ha en film på usb istället för att släcka frustrationen? Jag började så klart nästan gråta över denna vänlighet och några minuter senare tittade jag på den vackra inledningen till denna pärla. 

Roy Walker är en stuntman i 1920-talets Hollywood som bestämmer sig för att han inte längre vill leva efter det att hans älskade lämnat honom för den manliga huvudrollen. Under ett stunt misslyckas han därför med vilja och hamnar, inte som han så gärna ville i jorden utan på ett sjukhus. På sjukhuset finns även Alexandria, en liten apelsinplockerska som fallit från ett av träden och brutit sin arm. Tillsammans är de det omaka paret, och den fantastiska kärlekshistorian. Alexandria fascineras av den rolige mannen och ber honom berätta en saga för henne, och Roy använder hennes barnsliga nyfikenhet och förmåga att röra på benen för att fortsätta försöka ta livet av sig. 

Denna film är omaka och söt, men framför allt, väldigt vacker. Skaparen använder sig av hela världen för att måla ett sagolandskap som tycks påhittat. Men det är ju så lite vi vet och har sett av vår egna värld. Minuset måste dock till då den är liiite väl lång. Men passa perfekt till en långsam helgeftermiddag.

Betyg: 4-/5
/Selle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar