torsdag 31 januari 2013

Le Skylab/Jag minns en sommar (2011)

Oj, vilken film! Den är fantastisk! Julie Delpy är vanligtvis inte min favorit (därför blir jag väl extra överraskad), men här slår hon hnuvudet på spiken. Den franska regissören och skådespelerskan skildrar sin barndoms sommar. Vi är i Bretange och året är 1979 och farmors fördelsedag ska firas.

Albertine är 11 år och kommer till landet med sina bohemföräldrar. Där möter de upp kusiner, fatrar, farbröder, mormor med mera. Det är också sommaren som den amerikanska satelliten Skylab kommer att träffa Bretange och slå ut mänskligheten. Det är sommaren då 11-åriga Albertine möter den första stora kärleken och besvikelsen därefter.

Det som är så bra med denna filmen är att den är så fransk med bråk, lek, vin, diskussioner, politik, sex och allt det där. Barnen behandlas som vuxna och de är med på både vuxendiskussioner och är med där vinet flödar. Det är en skildring av en barndomssommar sedd ur ett barn ögon, men också en härlig beskrivning av en viss tidsperiod i Frankrike.

Iögonfallande. Se Selles inlägg om svenska översättningar och titta på titeln här. Alltså come on.

Betyg: 4/5
/Helle

1 kommentar:

  1. Eh, jag älskar ju Julie Delpy, jag vill också se den här. Kan du ordna?

    SvaraRadera