onsdag 16 november 2011

Blue Valentine (2010)

Gillar man inte relationsdramer förstår jag inte varför man klickat sig till denna film. Jag tänker nu ger er en möjlighet att sluta läsa och gå in på kategorin ”katastrof”; nu.

Om man däremot älskar filmer som endast bygger på dialog, helst endast mellan två personer, då har man hittat rätt! Detta är en enda lång dialog om hur svårt det kan vara att vara två.

Ett par träffas, de blir kära, de blir gravida, de gifter sig – allt för tidigt. Och sen… resten av livet.

Här passar allt det vanliga in; det blir aldrig som man tänkt sig. Men det är en vacker berättelse, om en vacker kärlek och hur man förändras och växer upp. Dessutom gör Michelle och Ryan fantastiska rollprestationer, speciellt den förstnämnda som i en scen (pst, i hotellet) får mig att dra efter andan, så verkliga hennes känslor blir. Jag vill också slå ett slag för den resa man ser i karaktärerna genom åren och skådespelarnas fysiska förvandling. Detta är sevärt.

Betyg: 3/5
/Selle


Fotnot; märk väl den roliga historien Cindy berättar för Dean på bussen. Denna har jag nu länge använt mig av för att mäta självdistansen hos nya bekantskaper, fungerar mycket bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar