söndag 20 november 2011

Cry Baby (1990)


Sent en kväll på 90-talet visades filmen Peters friends på SVT. Jag spelade in den och tittade dagen efter. Jag låg kvar i soffan efter eftertexterna och det visade sig att jag hade spelat in ytterligare en film - Cry Baby. Där och då fick jag ett livsupplevelse och kan påstå att filmen skapade en ny era i mitt liv. Jag köpte två exemplar av VHS-versionen ifall den ena skulle bli sönderspelad eller komma bort.

Wade Walker alias Cry Baby har förmågan att fälla en enda tår. Han är ett råskinn på highschool som hänger med sitt gäng av råskinn. Dom åker snabba bilar, dricker alkohol och har föräldrar som missbrukar, är helylle, extremkristna eller något annat farligt. Wade blir upp över öronen förälskad i torrbollen Allison Vernon Williams som är "tired of being good". Allison dumpar sin torrboll till pojkvän, gör sin farmor besviken och svidar om till tajta satinbyxor. Cry-baby och Allison, som också båda är föräldralösa, delar sin kärlek till musiken och inser att de är ett perfekt par trots sina skilda bakgrunder.

Detta är ingen speciellt bra film om man ser den första gången i vuxen ålder. Vid 13 däremot är det en höjdare. Den skjuter som en pil in i en tonårings hjärta som kämpar tillhörighet och identitetsskapande och längtan till highschool i USA. Första gången jag såg denna var den en 5/5. Nu har jag andra ögon men tycker fortfarande att musiken och skådespelarna ä fantastiska.

Betyg: 3/5
/Helle

Fun facts: Ricky Lake har en stor roll, Patty Hearst (miljadärskan som blev bankrånare) och välsvarvade Iggy Pop har mindre roller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar