söndag 13 november 2011

The ides of march / Maktens män (2011)

"It's a man's world", är det enda som ringer i mina öron då eftertexterna rullar. Jag känner inte lycka, jag känner inte ångest, jag känner mig tillfredsställd av en smart thriller som berättar en bitter historia som mycket väl kunnat vara sann. Tre sekunder in, tre meningar in, tre filmrutor in, vet jag att jag kommer att gilla denna film.

För att inte avslöja för mycket fattar jag mig här kort. Filmen handlar om några intensiva dagar under demokraternas presidentkandidats kampanj. Två kandidater kvarstår, den charmige och politiskt korrekte Morris och den lite mer "vanilla" Pullman. Den förstnämnde spelas av George Clooney och gestaltas i en biroll, huvudrollen bärs av kampanjarbetaren Steven, spelad briljant av Ryan Gosling. Politik, principer, makt och smuts är det som följer.

Detta är en mycket bra film. En underhållande, snygg film som håller rakt igenom. Jag skulle ljuga om jag sa att jag så här tre timmar efter filmen fortfarande har en specifik känsla kvar i kroppen som den befäst, men den är helt klart sevärt! I slutet kunde man läsa att filmen baseras på en pjäs, detta känns. Med andra ord är detta en dialogfilm - en riktig skådespelarfilm. Det är det som gör den; en intressant intrig, välutvecklade karaktärer och grymma skådespelare som axlar sina roller väl. Philip Seymour Hoffman, Paul Giamatti, George Clooney och Ryan Gosling gör denna film. Som ni märker finns endast män i den uppsättningen. Trots några kvinnliga biroller är detta männens film, om männens värld och deras feghet som gör att de heller förkastar sin mänsklighet och sina principer än förlorar. Slutligen skulle jag även vilja slå ett slag för den politik som diskuteras i filmen. Jag får ständigt en känsla av att Clooney gått in för att skapa sin egen karaktär utifrån sin fantasibild av en presidentkandidat, om man endast fokuserar på de skarpa debatterna så klart. Ofta är det en utopi som läggs fram, så självklart som om den skulle kunna vara sann.

Gillar man serien The West Wing, kommer man nog trivas med denna svarta dialogpärla.

Se den!

Betyg: 4/5
/Selle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar