torsdag 17 november 2011

The town (2010)


Jag hade bestämt mig för att inte se Ben Afflecks The town. Inte efter Gone baby gone (baserad på roman av David Lehane som också skrivit boken Patient 67 som filmen Shutter Island baseras på), som jag faktiskt stängde av. Affleck har ju fått en stämpel på sig att varken vara en bra skådespelare eller särskilt smart person överlag, men alla sa att denna film var så välgjord att jag inte kunde låta bli. Och jag ångrar mig inte.

Grunden i The town är också byggd på en roman (Chuck Hogans Prince of Thives) och handlar till stora drag om fyra barndomsvänner/rånare i stadsdelen Charleston i Boston. De rånar en bank och kidnappar chefen Clarie som säkerhet. Efter att hon släpps börjar Doug (Affleck) övervaka henne och hennes relation till FBI som utreder rånet. Känslor börjar spira mellan Doug och Clarie, som inte vet vem Doug är. Det blir rörigt och otroligt vackert. Doug som inte berättar för kompisarna om relationen till Clarie och Clarie som försöker reda i Dougs trassliga bakgrund. Ett slags bakvänt Stockholmssyndrom. Samtidigt planeras nya rån, det skakar i tilliten ”bröderna” emellan och barn far illa.

Biljakter, skottlossningar, maskerade rån och starka band mellan barndomsvänner i all ära, men det är den komplicerade kärlekshistorien mellan Doug och Clarie som gör denna filmen. En av de filmer som gjort starkast intryck på mig i år.
Respect Ben!

Betyg: 4/5
/Helle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar