torsdag 17 november 2011

The hand that rocks the cradle / Handen som gungar vaggan (1992)

Detta är en film jag minns vagt från min barndom. En söndagsfilm som jag såg med mina föräldrar som inte riktigt trodde på det där med att barn inte borde se viss film när de är små eller att barn borde lägga sig jättetidigt bara för att det är söndag. Jag tackar de för min filmstördhet idag.

Handen som gungar vaggan är en riktig psykologisk thriller. Filmen handlar om en kvinna som anmäler sin gynekolog för sexuella trakasserier som inträffar medan han undersöker henne under hennes graviditet. Kort där på anmäler ett flertal andra kvinnor samma sak och läkaren begår självmord på grund av det uppdagade. Kvar lämnar han en fru som får missfall av sorgen så allvarlig att hon aldrig kan få barn igen. Frun får reda på vem som var den första kvinnan som anmälde hennes man och bestämmer sig för att ta det som tagits ifrån henne; en familjeidyll.

Ohhh detta är spännande. Ni vet när man sitter och skriker på tv:n för att få karaktärerna att fatta vad som händer i de scener när inte de är med. Mycket sevärd, med bra skådisar!

Betyg: +3/5
/Selle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar