torsdag 17 november 2011

Lincoln lawyer (2011)


Ibland ser man filmer där man önskar att man kunde sno med replikerna in i sitt eget A4 liv. Filmer där varenda line från huvudrollsinnehavaren är genomtänkt och snitsig och passar i alla sammanhang. Detta är en sådan film. 

Mick Haller (McConaughey) är försvarsadvokat i LA. Han glider runt i baksätet  på en Lincoln genom Los Angeles gatunät med privat chaufför, som han med sin charm och snitsighet lyckas utveckla en tillitsfull relation med. Man vet vem Haller är, jag har sett den typen förut, han får allt han pekar på.
Haller får i uppdrag att försvara rikemanssnubben och mammas pojke Louis Roulet (Ryan Phillipe) som anklagas för våldtäkt. Haller försöker ta sig an uppgiften men inser till slut att han hamnar i en härva av pengar, mord, bedrägri och svek. Vem talar sanning i rätten, vem ljuger och hur kan man försvara någon man vet ljuger.

Jag tänker direkt på Juryn när jag ser denna filmen. Också med McConaughey, där han spelar en liknande roll med, men den man kommer ihåg mest är Samuel L Jacksons plågade karaktär. Juryn var spännande, det var en film som gjorde uppror i mitt inre. Lincoln lawyer är bra, det finns en grund i den som är genomtänkt. Det är välspelat och intensiva och kraftfulla karaktärer Ändå blir det lite platt, inte en enda gång undrar jag eller vill veta vad som ska hända.

Betyg: 3+/5
/Helle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar