onsdag 7 december 2011

True grit (2010)


Jag har inte sett True grit / De sammanbitna från -69 och bröderna Coen menar att de som sett den ändå glömt den. Inte vet jag men deras egen True grit är inte heller det som får guldmedalj i min minnesbak.

Coens har valt säkra kort, Jeff Brdiges, Josh Brolin och Matt Damon och en svarthårig pocahontasflicka vid namn Hailee Steinfeld. De visste att dessa kan leverera.

Mattie, en 14årig flicka med långrock, långa svarta flätor och blekt, slätt ansikte har fått sin far mördad av och har gjort till sitt livs uppdrag att hitta mördaren. Död eller levande. Hon är envis som en 14-åring och söker upp alkisen och sheriffen Rooster Cogburn för att få hjälp. Rooster Cogburn skickar hem flickan, som inte ger upp i första taget och hon får till slut upp Rooster ur hans hängmatta mitt i bakfylleruset. Men i allt detta hamnar också en Texas Ranger vid namn LaBoeuf. Detta är western i cool tappning. I the wild west gäller inga regler om moral eller rättvisa. Den tas istället i egna händer i jakten på att faktiskt försöka överleva bland alla banditer. Man skjuter först och tänker sen, så som sig bör på landsbygden. Tom Chaney, som är skurken i dramat befinner sig på farligt område och Mattie och hennes två följesalgare måste förbi ett gäng banditer innan de kan finna sin måltavla. Det finaste i den här filmen är slutscenen med budskapet (så som jag tolkar det) - människor kommer och går, men deras påverkan på oss består.

Coen gör kanske sitt bästa, och tar i Leónanda in en tuff svarthårig flicka som blir ett slags adept för en skjutglad man. Men jag förväntar mig mer av Coen än detta mediokra bidrag. This is not their True grit.

Betyg: 3/5
/Helle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar