onsdag 19 september 2012

I don´t know how she does it (2011)

Låt er inte avskräckas av den bittra recension som följer. Bitterhet är också en drivkraft.
Kate lever tillsammans med sin man och två barn (en pojke och en flicka för att göra det hela lite värre) i Boston. I inledningsscenen lägger hon över en köpt kaka i en egen botten och låtsas att hon bakat denna genom att pudra på florsocker. Detta är inledningsscenen, en scen som vanligtvis ska locka till att man vill se mer, men det enda jag känner är att jag vill stänga av och byta till en dokumentär om Afghanistan som ligger på soffbordet.
Att vara karriärkvinna och samtidigt en mamma som bryr sig, det är den stora frågan som ska lösas likt kryptiska koder i Da Vincikoden. Dilemmat presenteras dessutom som om det är den mest viktiga frågan i världen just nu. Kate har en sekreterare, en man och en barnflicka som alla är otroligt engagerade i hennes liv. Likt en man gör hon sitt och tänker på sin karriär i första hand, men försöker också sammansvetsa familjen, vilket mannen kanske skulle ha glömt. Hon ligger på nätterna och gör listor över saker som ska göras, bakas, köpas och fixas. För så gör ju kvinnor.  Men så kommer hennes ”mansdrag” in igen och hon tackar ja till att ta den stora dealen som gör att hon måste resa till New York (och träffa en man spelad av Pierce Brosnan) flera gånger i veckan. Och ändå är jag mycket mer intresserad av hennes kompis, en ensamstående mamma spelad Joan av i Mad Men. Hur pallar hon egentligen, det får vi aldrig veta.  
Jag kan för mitt liv inte förstå vilken som är målgrupp för denna filmen. Inte jag, inte mammor som lever detta livet, inga män. Men jag gillar Sarah Jessica Parker alltså. NEJ, inte bara för att jag fullkomligt avgudar Sex and the City-serien utan för att hon är en livlig och adaptiv skådespelerska som skulle kunnat spela definitivt mer utvecklade karaktärer än vad hon gör.  Och en sak till gillar jag, kärleken mellan Kate och hennes man är fin. Det är inte så gnälligt och krångligt, det är kärlek.
Betyg: 2-/5
/Helle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar