fredag 21 december 2012

Paradise Lost 3: Purgatory (2011)

Mitt uppe i min våg av amerikanska dokumentärer dök denna upp på SVT:s DOX. Upperbarligen hade jag missat nått stort, jag förklarar det med att jag var under 10 år när den första delen av dokumentären släpptes och väckte uppmärksamhet. Jag snabbspolade och såg bara trean, fullt görbart då den visar på alla händelser och samtidigt knyter ihop säcken.

I början på 90:talet dödas tre små pojkar i en liten stad i USA. Mordet är brutalt och fantasierna kring vad pojkarna genomlevde innan döden får det att vrida sig i magen på en. I en månad letar polisen efter misstänkta, i en månad sörjer staden och media uppbådet är enormt. När pressen blir för stor hittar samhället äntligen någon att lyncha. 3 unga män anklagas för ett brutalt mord de envisas med att de inte utförde. Varför de anklagas? De är unga, klär sig i svart, lite konstiga och outsiders. De kommer att spendera 18 år av sina liv i fängelse. Trion blir känd som "The West Memphis Three" och filmteamet bakom dokumentärerna kommer att spela enorm roll i deras framtid. 

Betyg: 4/5
/Selle


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar