onsdag 9 januari 2013

Little Women/Unga kvinnor (1994)

Det är få filmer som på ett magiskt sätt etsat in sig i mitt medvetna som den här. Redan som en mycket liten dagdrömmare brukade jag läsa/brukade mamma läsa den här berättelsen om March-systrarna för mig. Jag minns hur boken såg ut, illustrationerna och jag minns också första gången jag såg filmen, en sommardag på VHS. Det är en innerligt varm och ljuv berättelse om en tid när barn lekte på vinden och hade skattkistor, när kärleken var det enda som höll familjer varma. En nypa romantiserande får man ta. 

Filmen är baserad på novellen av Louisa May Allcott och är till stor del biografisk. Den berättar om systrarna March som lever precis i slutet av det amerikanska innebördeskriget i ett litet samhälle utanför Boston. De fyra systrarna bor med sin mamma och husa i ett stort hus i ett fint område. Men föräldrarnas politiska aktivism och uppoffrande leverne har gjort de till en ödmjukt fattig familj. Något som förvärrats under kriget då pappan gav sig ut för att strida. Som granne har de en gammal rik man och hans unga skyddsling Laurie. Filmen, liksom boken, berättar om systrarnas liv och drömmar på resan mellan bardom och vuxenliv.

Detta är en riktig feelgoddare och en smula sentimentalitet kryddar betyget.

Betyg: 5/5
/Selle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar