måndag 4 februari 2013

On the Road (2012)

Jag har inte läst romanen "On the Road". Jag vet inte varför men på Gislaveds gymnasium ingick inte det i undervisningen och sen blev det inte av. Jag ser dessutom hellre film. Sagt och gjort, jag utgår nu endast från filmen.

Sal Paradise (verklighetens Jack Kerouac) slår följe med inspirationskällan Dean Moriarty (verklighetens Neal Cassady) och driver USA runt tillsammans med honom. Det är 50-tal och en hel generation börjar bryta sig loss från den tråkiga och stereotypa 50-tals miljön, med bland annat droger, poesi, kärlek utan gränser och vild musik. Sal har författardrömmar och under turen med Dean Moriarty förlöses han som författare och skriver romanen On the Road som blir ett minnesmärke över en epok.
Jag hade sett dålig kritik och negativa recensioner och läst att filmatiseringen var mest skit, jämfört med boken. Och blev positivt överraskad. Jag idealiserar inte den sexistiska könsrollsuppdelningen och inte heller "jag lever för dagen i drogrus" -livet men det finns ju något spännande i det att aldrig stanna upp och bli en sten för mossa och ogräs att växa på.

Jag tycker att det är spännande. Inte så kul kanske, men intressant.

Betyg: 3/5
/Helle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar