söndag 24 februari 2013

Oscarsutmaningen - Selles resultat!

Finaste bloggläsare!

Skulle detta ha varit en tävling skulle en kunna säga att Helle förlorade fett. Så låt oss smälta det lite, låt mig andas in segerluften och doften av maroccan oil från mitt hår:












Och låt oss gå vidare: 

Här nedan kan ni se listan på nominerade i de, enligt mig, största kategorierna samt vilka som jag anser borde vinna. I de fall jag inte lyckats se filmen är den överstruken och helt enkelt inte brydd om. Allt som allt har filmerna i år varit mycket långa och vid första analys, inte helt över förväntan. Kanske är det för att jag sett alla på kort tid, lite som att äta sig äckligt mätt på godis och sedan äcklas av godis som en ju vet är gott. Men om jag tar mig tid, förtränger illamåendet så finns här ändå stjärnor. Lincoln är en självklar storfilm, Amour fantastiskt rörande, 5 broken cameras upprörande, Django Unchained klockren och Beasts of the southern wild en udda fågel.

Jag gör min bedömning utifrån hur jag vill ha det, inte hur jag tror det blir! Allt som allt håller de kvinnliga skådespelarna fantastisk kvalitet. Det var i både huvudrolls och birolls kategorin av kvinnliga skådespelare som jag tyckte att det var svårast att lägga en dom.

Nu ska jag sova, ty alarmet står på 2:45!


Bästa film
Beasts of the southern wild
Du gör mig galen!
Zero Dark Thirty
Lincoln
Les Misérables
Berättelsen om Pi
Amour
Django Unchained
Argo
Bästa manliga biroll
Christoph Waltz, Django Unchained
Philip Seymour Hoffman, The Master
Robert De Niro, Du gör mig galen!
Alan Arkin, Argo
Tommy Lee Jones, Lincoln
Bästa kvinnliga biroll
Sally Field, Lincoln
Anne Hathaway, Les Misérables
Jacki Weaver, Du gör mig galen
Helen Hunt, Mitt längtande hjärta!
Amy Adams, The Master
Bästa regi
David O. Russell, Du gör mig galen!
Ang Lee, Berättelsen om Pi
Steven Spielberg, Lincoln
Michael Haneke, Amour
Benh Zeitlin, Beasts of the southern wild
Bästa manliga huvudroll
Daniel Day Lewis, Lincoln
Denzel Washington, Flight
Hugh Jackman, Les Misérables
Bradley Cooper, Du gör mig galen!
Joaquin Phoenix, The Master
Bästa kvinnliga huvudroll
Naomi Watts, The Impossible
Jessica Chastain, Zero Dark Thirty
Jennifer Lawrence, Du gör mig galen!
Emmanuelle Riva, Amour
Quvenzhané Wallis, Beasts of the southern wild
Bästa dokumentär
Searching for Sugar Man
How to Survive a Plague
The Gatekeepers
Fem förstörda kameror
The Invisible War
Bästa utländska film
Amour (Österrike)
A Royal Affair (Danmark)
Kon-Tiki (Norge)
No (Chile)
War Witch (Kanada)


/Selle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar