måndag 18 mars 2013

The Impossible (2013)


Kära läsare, 
jag vill inte att ni ska få ont i magen, men jag vill att ni ska se den här filmen. Med det sagt, se den men förvänta också ett ihållande magont. En brittisk familj, bosatt i Japan, ska fira jul och nyår i Thailand. De tre små sönerna strålar och föräldrarna är avslappnade. Man lär aldrig riktigt känna familjen, bara deras harmoni, innan katastrofen. Men det gör inget, jag hulkar, berörs, fäller tårar och hetsäter smågodis för att lindra ångesten. Det är inte längre semester, det är en kamp för livet, ända till slutet. 

Jag vet att det finns problem här. Exempelvis att 225.000 människor omkom i denna fruktansvärda katastrof och att de flesta av dem inte var brittiska eller svenska turister. Det blir liksom fel i proportionerna, som det brukar bli i nyhetsrapportering. Men den här filmen berör något så fruktansvärt och det är det jag betygsätter på den här bloggen. Dessutom gör skådespelarna en jätteinsats och hela skiten är filmad på ett otroligt sätt.

True story.

Betyg: 4-/5 
/Helle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar