tisdag 19 mars 2013

Taken 1 och 2 (2008 och 2012)

Jag tänkte att jag buntar ihop Taken-filmerna här. Det får ni tåla. Om 3:an kommer och om jag orkar se den så slänger jag väl in den här också. Bryan (Liam Neeson) är den är pensionerade CIA-agenten som liksom hamnar i situationer där han är i stort behov av sina gamla kunskaper och moves. Och han har hållit på så länge så han har alla kontakter man ska ha och blir inte det minsta nervös i helt galna situationer.

I ettan kidnappas hans dotter och hennes vän på en resa till Paris. Männen tillhör en grupp maffiamän som är ute efter att använda unga kvinnor i traffickingsyfte, ett synnerligen horriblet brott. Bryan är smart och fixar biffen.

I tvåan tar han med sin före detta fruga och sin dotter till Istanbul. Väl där visar det sig att han jagas av maffiamännen eftersom han mördade en av deras söner i ettan. Endast hans dotter, som valt att bada istället för att följa med föräldrarna ut, är fri. Och hon är den enda hjälpen de har att tillgå.

Det är ganska underhållande action. Ettan är riktigt bra tycker jag, tvåan däremot ha en del att önska. Men det är ju spännande att se hur någon som är förberedd på allt och som vet hur man ska tänka i riktigt knipa. Jag kan inte sätta fingret på det, men detta är inte bara action. Takenfilmerna har något mer, en touch som jag dras till. Sorry, men mitt

Samlat betyg: 3-/5
/Helle

1 kommentar:

  1. Jag gillade inte 2:an alls. 1:an var bättre. Av mig fick den bara en etta i betyg ;)

    Jag har länkat till din blogg för jag är själv filmstörd ;)) och gillar att läsa dina recensioner

    Ha en fin kväll
    Mvh
    Malin

    SvaraRadera