onsdag 30 november 2011

1939 (1989)


192 minuter svensk film. Den visades också som serie i fyra delar någon gång på 90-talet. Jag minns att mamma och pappa kom hem från ett föräldramöte när jag satt och tittade på denna serie. De sa att jag inte fick titta på det. I den stunden blev jag besatt av 1939.

Som hörs på namnet så utspelar sig denna film under andra världskriget. Annika bor tillsammans med sin familj på en gård i Värmland. De lånar ut stugor till svenska militärer och låter dem slå upp tält på gården. Annika och familjen försöker få livet att gå ihop, de färgar tyger och de har ett litet café i vardagsrummet. Annikas kusin Harald är kommunist och har en del, vad tyskarna skulle kalla det, fuffens för sig. Annika längtar bort, till Stockholm och bestämmer sig för att flytta till kusinen där. Annika träffar Berit som blir hennes bästa vän. De går ut och dansar, köper skor och får båda jobb på en krog med en mini-Hitler till chef. Och så träffar Annika Bengt Hall (Per Morberg!) och de blir hals över huvud förälskade. Bengt kommer från en fiiiin familj och Annika passar inte in. Bengt förbytts en tid in i äktenskapet och Annika kämpar för sin frigörelse samtidigt som Europa kämpar för sin.

Jag har sett denna film 38 gånger ungefär. Jag får någon känsla av att jag lär känna min historia genom den här historien. Som att mormor berättar om hur livet har varit, fast på film. Det är lärorikt, och visar kriget utifrån ett svensk perspektiv, på vad jag tror, att ett ganska verkligt sätt. Samtidigt fångas rädslan över vad som ska hända i världen och hur viktigt det är att hålla fast vid kärleken och det riktiga.

Betyg: 4-/5
/Helle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar