tisdag 15 november 2011

The Departed (2006)

Scorcese och DiCaprio, DiCaprio och Scorcese. Lycka!

Nu har radarparet gjort rätt många filmer ihop för att man ska kunna kommentera och jämföra och jag är villig att utnämna The Departed för det bästa giftermålet!

Denna film har blivit min favorit. Ni vet, när folk frågar den totalt idiotiska fråga "såå, vilken är DEN BÄSTA FILM DU SETT?" så brukar jag nu svara The Departed. Nej det kanske inte är hela sanningen, för ingen film kan någonsin vara den bästa man sett när man som jag har ett djupt, komplicerat och analytiskt förhållande till film. Men denna kan långt räcka som svar till den som törs fråga.

The Departed handlar om två nykläckta poliser, en god och en ond. Den goda placeras in i den onda gangstervärlden som infiltratör, den onda gräver sig in i poliskåren men med allt annat än goda avsikter. Detta är en film om gott och ont och mitt emellan. Hur inget är som det verkar och hur makt och våld i slutändan alltid gynnar den empatilöse och förstör den som vågat tro sig kunna skapa en bättre värld.

Här är skådespeleriet på topp, spänningen ständigt närvarande och dialogen snabb och vass. Se den, men se till att pausa i kisspauserna så att du inte missar något!

Betyg: 5/5
/Selle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar