torsdag 24 november 2011

Eat Pray Love (2010)


Jag har läst denna bok tre gånger. Jag mår bra av den och därför läser jag den. Det är inget litterrärt mästervärk, men kvinnan har humor och är ute på resa. Filmen kan kvitta, den är till och med rätt dålig.

Liz Gilbert är en amerikansk gift kvinna, olycklig i sitt äktenskap. Efter en sömnlös natt på badrummet bryter hon sig lös, skiljer sig och träffar en ny man. En ung man som hon blir handlöst föräldskad i. Det visar sig att han är lite omogen ändå och Liz ger sig istället ut på en 1-årig resa. Hon får i uppdrag att skriva en bok om alltihop. Liz åker till Italien, Indien och Indonesien. Det händer mycket i hennes liv, det gör det för personer som vågar vara öppna inför något nytt, inför nya kontakter. Hon äter, hon gråter, hon blir kär, spådd, lär sig italienska, hon har konversationer med sig själv, mediterar och får vänner för livet.  

Som nästan alla böcker som blir filmer så går det för snabbt. Jag hinner inte lära känna Liz, jag hinner inte uppleva allt hon upplever på två timmar i biostolen. Visst är det fina miljöer, stereotypt och behagligt. Och, visst, jag vill också bara åka iväg, uppleva, vara. Men, det är inte alla förunnat att kunna självförverkliga sig i ett strandhus på Bali.
Se inte detta, läs boken. Boken får dig att bli uppmuntrad, kanske en lyckoboost. Filmen är ganska intetsägande.

Betyg: 2/5
/Helle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar