tisdag 29 november 2011

Stepmom / Vid din sida (1998)

Ain't no mountain high enough... är det jag har med mig från den här filmen. Och vackert hus omringad av underbar höst blir till vinter. Detta är amerikanskt drama, jag tänker att jag inte behöver förklara vad det betyder?

Jackie och Luke har allt. Underbart hus utanför New York, bra jobb (tills Jackie så klart blir hemmafru) och två underbara barn. Det enda som saknas är kärleken. Och sen kommer Isabel och därefter kommer skilsmässan. Den här filmen handlar om en familj i uppbrott och hur samtliga familjemedlemmar tar sig igenom en svår period i deras liv. Hur sårade känslor skapar fienden, som kanske skulle kunna vara något helt annat.

Detta är en höstfilm. Jag och min barndomsvän Lollo såg den flera gånger i våra pyjamas med en skål chokladpudding (ja en stor skål och två skedar, det är så man gör). Det blir en del snyft, lite skratt och en stor portion verklighetsflykt. För trots att detta är en drama med verkliga konflikter och människoöden kan jag inte låta bli att känna att det enda jag tagit med mig var en verklighetsflykt in i en rätt privilegierad familjs liv. Sen är ju vissa saker samma för rika och fattiga, vissa sorger vill säga.
 Men när jag var liten och mest ville vara amerikan (för det ville man på min tid), ville jag bo i ett stort hus och rida häst på helgerna... när jag inte jobbade som fotograf i stan så klart.

Mysfaktor.

Betyg: -3/5
/Selle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar