lördag 3 december 2011

Dirty Dancing (1987)


Jag var 9 år och låg i en lila saccosäck framför tv:n. Min mamma hade samma dag köpt Dirty Dancing och det var den som nu spelades på videon. Jag kommer så väl ihåg den stunden, mitt 9-åriga jag skämdes lite och på samma gång öppnades en ny värld för mig. Kunde vuxenlivet vara så, som Babys? Det var ingen slump att jag fem år senare började ta dansklasser.

Det är 60-tal. Baby är 16 år och åker på semester med sin familj till Kellermans, en resort i Catskill Mountains, USA. Hon drömmer om gå med i fredskåren och rädda världen och hitta en pojkvän som är en lika kärleksfull läkare som hennes pappa. På Kellermans går hon en kväll vilse och hamnar i ett paradis. Paradiset består av 60-tals soulmusik med svettiga kroppar som gnider mot varandra, klädda i tighta shorts med hög midja, korta prickiga klänningar och svarta uppknäppta skjortor. De dansar dirty dancing. Baby träffar Johnny, danslärare på Kellermans. Hans danspartner heter Penny, hon är gravid med en kille som samtidigt flörtar vilt med Babys syster. Baby kallas in som inhoppare till ett dansnummer när Penny inte kan dansa. Baby har höfter av stål och Johnny blir hennes guide in i höftrullandets fantastiska värld. Baby lär Johnny i gengäld att vara god mot andra människor. Baby är 16 år och dansar utmanande, sminkar sig plötsligt och kär, i en danslärare. Det var inte vad Babys pappa hade tänkt för sin dotter och hon ställs i ett dilemma att vilja vara med Johnny utan att behöva såra sin pappa.

Jag skulle kunna gå på här om amerikansk moral med mera, men vem bryr sig och sånt nu. Inte nu, när det enda jag kan tänka på är när Johnny förför en oskuldsfull vitklädd Baby med slowdance till tonerna av Cry to me. Jag kan aldrig göra denna upplevelse rättvisa med ord, måste ses.
Vi recenserar på känslor i den här bloggen som ni vet. När en film kan få dig att bli lycklig, tänd, frustrerad, avundsjuk, tillfredsställd och danssugen så är det en 5:a.

Betyg: 5/5
/Helle

Fotnot: Selle sitter mest och är imponerad av sin vän Helle som gav DD en femma. Det finns en anledning att vi två skriver blogg ihop och att vi träffades på första jazzlektionen, det var fler som ville bli som Baby. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar