lördag 3 december 2011

Sex and the city (2008)


Hemma hos oss har vi boxen. Vilken box? Jo, BOXEN. Då det händer att vi alla tre kombos är hemma samtidigt och äter frukost någon morgon, så sätter vi på ett avsnitt ur boxen. Vilken box? Jo, BOXEN. Carrie, Samantha, Charlotte och Miranda är en lika stor del av våra liv som skedarna i kökslådan. Med andra ord så kan vi vår SATC och satt långt fram på Royal i 2008 då filmen hade premiär. En grät, en gav upp och en annan var typ nöjd. Det var jag som gav upp.

Så Carrie har blivit ihop med Big och även de andra brudarna har hittat sina män och äntligen slutat vara singlar. Filmen börjar med att Carrie bestämmer sig för att gifta sig med Big, bröllopet spårar ur, han blir rädd, hon blir psykotisk och de skiljs åt. Samtidigt gör Miranda slut med Steve som varit otrogen, Charlotte blir äntligen gravid och Samantha blir tjock. Filmen utspelar sig alltså under ett år i livet på våra SATC-brudar.

Jag blev besviken på filmen. Visst har den underhållningsvärde och den är snygg med alla kläder och hårprydnader, men den är liksom en parodi på något som jag inte vill skratta åt. SATC är inte politiskt korrekt och jag älskar det just därför. Men det är en hårfin linje som serien balanserar på och filmen tar det hela over the top. Ikväll när vi såg om filmen satt vi mest och störde oss i två timmar. Historien är banal och det man bygger spänningen kring helt jävla idiotiskt. Jag blir så irriterad på saker som framställs som viktiga eller avgörande i filmen att jag självdör i protest.

Har du sett serien så klart att du ska se filmen, men här är viktigt med SATC-distans. Låt inte filmen påverka dina tidigare SATC-relationer. Har du inte sett serien se för allt i världen inte filmen utan hyr/köp serien! Men visst underhållningsvärde har den, vilket är något man verkligen inte kan säga om film nr 2. Se den filmen aldrig, ALDRIG SÄGER JAG!

Betyg: +2/5
/Selle

Fotnot: SATC är en fantastisk serie som kommer att bli, eller kanske redan är, en klassiker. Filmerna är gjorda enbart för att tjäna mer pengar och repliker som var helt magiska i serien återanvänds i filmen på ett mycket fult sätt. Sex & the City är ingen film, det är en serie. Men om du är ett fan och alltså bryr dig om detta, så vet du redan det. /Helle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar