måndag 19 december 2011

The Shining (1980)


Hmm, detta är ju klassat som en bra film. En rejäl skräckfilm och klassiker. Jag vet inte varför jag inte är helt betagen, jag kan inte utreda varenda känsla i min kropp. Förlåt Stanley, men detta är nog botten av de filmer jag tagit del av från dig. Det betyder absolut inte att det är dåligt, bara inte Stanleys toppklass.

Jack (Jack Nicholson), hans fru och son flyttar in på ett övergivet, isolerat och hemsökt hotell, ska det visa sig. Jack har fått i uppdrag att se över stället under vintern. Sonen i familjen, Danny, har någon telepatisk förmåga och börjar se ganska fasanfulla bilder av vad som tidigare hänt på hotellet. Det här kommer fram genom en kraft som kallas ”The Shining”. Jack håller på med ett skrivprojekt och drabbas av blockering samtidigt som han blir häftigt påverkad hotellets tidigare gäster. Jack möter den före detta tillsyningsmannen och får veta att denne mördade sin fru och två döttrar. Han tycker att Jack ska ”rätta till” sin familj också. Jack får ett nervöst sammanbrott. Tänk på ordet galen och se personen framför dig. Precis så galen blir Jack. Det enda som kan rädda Danny och hans mamma är The Shining.

Vissa scener är läskiga, så att man vill sätter händerna framför ögonen och kika mellan fingrarna. Extra läskigt såklart för att Jack blir galen på plats och vill ha ihjäl sin familj och att de bor mitt i ingenstans. Det är lite extra jobbigt för man har någon föreställning att han ska vakna upp ur sin förhäxning och ångra sig något fruktansvärt.

Betyg: 4-/5
/Helle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar