måndag 16 januari 2012

A Single Man/En enda man (2009)



Vissa dagar längtar jag efter att se om denna. Men det måste vara en passande dag, en bra dag. För detta är en otroligt vacker film som inte får sörjas ned med vardagsstrul. Ett stilistisk elegant porträtt av en fin man. Troligen byggd på en bra bok, men det vet jag inte för Isherwoods roman har jag inte läst. 

George är en medelålders brittisk lärare på college i Los Angeles. Han har i början av filmen just förlorat sitt livs stora kärlek i en bilolycka. Hans partner sedan 16 år, Jim. George avböjs att komma på begravningen, den är bara för Jims närmaste. Året är 1962. Vi får följa en George under en dag då han försöker hitta en mening med sitt liv. En mening att vakna, jobba, äta, skita, dansa och prata varje dag. George klarar det inte, han vill komma bort från det smärtsamma nuet och vi får följa en enda man under en enda dag då han måste bestämma sig.

Det är så elegant som det kan bli när en modeskapare gjort filmen. Georges kostymer, hans piffade och alkoholiserade väninna, den sublima inredningen, stora sextiotalsfrisyrer, små flickor med svart kajal och unga män med vita t-shirtar och tighta jeans. Men trots att det är Tom Fords debutfilm tar inte ytan över historien.

Detta är en film om smärtsam saknad.

Betyg: 5-/5
/Helle

2 kommentarer:

  1. Åh, jag har inte sett den här. Då kanske du kan tänka dig se om den när jag kommer och hälsar på!

    SvaraRadera
  2. Apselut, det blir nog det perfekta tillfället!

    SvaraRadera