fredag 17 februari 2012

Franska nerver/Romanic Anonymous/Les émotifs anonymes (2010)


Gäsp! Jag plockade filmen längst ner i den hyllan på Hemmakväll där de lite mer alternativa filmerna står. Den var alltså totalt gömd och nu vet jag varför. Fransmännen har ofta tokiga idéer och jag brukar gilla det, men det hjälper inte här.

Jag plockar allt franskt och italienskt i videohyllan. Även om jag vet att just den inte kommer vara så bra så måste jag se den. Tänk om jag missar den bästa. Jag har också stött på så många fantastiska, framför allt franska, filmer på det sättet - genom att se allt. Men ibland blir jag så besviken. Som nu.
Angélique har typ social fobi, när hon blir för uppmärksammad så svimmar hon. Hon älskar choklad, men inte på det sättet som de flesta av oss gör. För Angélique är choklad en passion. Hon kan allt om vad som passar till vad, konsistens, smältgrader, beskhet, sötma. Hon söker jobb som chokladförsäljare åt Jean-René som driver en chokladfabrik på väg mot konkurs. Och då är ju frågan, kan Angeliqué med sin specialkompetens rädda upp företaget? Jean-René är speciell han också. Han är livrädd för tjejer, speciellt när de kommer för nära. Det blir inte gulligt eller komiskt när han och Angeliqué ska försöka närma sig varandra, det blir bara konstigt, och tråkigt.

Ja, detta måste bara genomlidas för att en gång på åtta hitta den där smått störda men supberba franska filmen, en sådan värld man själv bara kan drömma om att leva i. Jag fick ju lyssna på franska i 80 minuter och får vara glad för det lilla.

Betyg: 2-/5
/Helle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar