söndag 12 februari 2012

Lilja 4-ever (2002)

Lilja är 16 år gammal. Hon bor ensam med sin mamma i ett rysktalande land. Lilja har en nära vän, en liten pojke vid namn Volodja som hon drömmer sig bort med, långt bort ifrån deras verklighet. När hon träffar en ung man och blir kär tror hon sig ha blivit räddad. Tillsammans åker de till Sverige för att påbörja ett nytt liv. Men lyckan är kortvarig och snabbt står det klart att Lilja blivit lurad in i en värld av människohandel och prostitution. 

Mein hertz brent, sjunger Ramstein i filmen. Jag vet inte om ni har hört den låten, den är fantastisk. Den är hård och mjuk och förtvivlande och den låter så som det känns när hjärtat gör ont. Och det är nästan så jag önskar att vi hade en ”mein hertz brent” kategori här på bloggen, för att placera de där filmerna som gör fysiskt ont i hjärtat. Den här filmen gör mig förbannad samtidigt som den gör mig själsligt ledsen. Detta är inte en film som är enkel att bortse ifrån, speciellt då man tittar på Liljas utsatthet på gatorna i min stad Malmö. De där gatorna jag så väl känner igen, och hennes liv på de, ljusår ifrån mitt. Och detta gör Lukas Modysson fantastiskt bra, han får oss att skämmas och det sätter djupa spår. Den här filmen förändrade mycket i mig, drog med mig in i en kamp. Kanske gör den så för dig med, vi behöver bli flera. Om du inte redan har, SE DEN.

Betyg: 5/5
/Selle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar