tisdag 29 januari 2013

Django Unchained (2012)

Det finns två män i mitt liv som jag alltid kommer älska. Ibland gör dom mig besviken men jag älskar dom ändå. Den ena är givetvis Woody Allen. Och den andra är Quentin Tarantino, som efter flera års besvikelse ger mig en nytändning! 165 minuter av total underhållning utan att jag tänker en enda annan tanke, det tillhör inte vanligheten. Att Selle vänder sig mot mig mitt under filmen och utbrister "jag älskar dom alla", det säger en hel del om en film som handlar om slaveri.

Året 1858 och två år före det amerikanska inbördeskriget utbryter. Platsen är givetvis Texas. Dr. Schultz (Waltz) är på jakt efter efterlysta personer som han ska mörda för att få betalt för liken. Han behvöer Django (Jamie Foxx) som vet hur ett par efterlysta bröder ser ut, och Schultz köper loss honom. Tillsammans blir Schultz och Django ett radarpar som åker Texas runt och letar "wanteds". Men Djangos mål med livet är att hitta sin fru Broomhilda/Brunhilde (haha) som kan tyska precis som Schultz och som han skilts från i slaverihandeln. Och hon finns i Missisippi och på Leonardo Di Caprios Candyland (love it) där Leo får lov att leka med sin feminina sida (likt Johnny Depp) och snurrar i håret samtidigt som han släpper slavar till hundar och ser på skitig mördarslagsmål mellan slavar.

Även om det är ett av världens mest seriösa ämnen så gör Tarantino det helt till sitt och får ut sina åsikter lika träffaäkert som han levererar repliker. I Waltz har han har hittat den person som mest pricksäkert klarar att leverera dem. Ett par som Scorsese och Di Caprio , som Woody Allen och Scarlett Johanson, som Sherlock och Watson. Och han har humor, den är våldsam, skitig, subtil, dramatisk och fantastisk. Scenen när Schultz och Django jagas av ett stort gäng vita män på hästar utklädda i Ku Klux Klan-masker är amazing. Och musiken sen. Så många timmar han måste ägnat åt att få det att passa ihop som en perfekt uppbyggd koreografi.

Betyg: 4+/5 (en del på grund av att Tarantino upprepar sig själv i precis samma tema som Inglorious Basterds)
/Helle

1 kommentar:

  1. Favorit i repris. :)

    http://www.youtube.com/watch?v=TLwjCvxp8AQ

    Och Broomhilda- hahaha!

    SvaraRadera