torsdag 24 januari 2013

The Tall Man (2012)

Som en avstickare under oscarsutmaningen såg jag den här nagelbitaren. Allt pekar mot den när man står där och väljer i filmhyllan, men jag lät min barnsliga nyfikenhet styra. För det låter ju så himla spännande när man läser på baksidan och då ska man ibland strunta i att kolla vad filmen har för betyg på IMDB (5,9). 

Filmen utspelar sig i en liten gruvstad i norra USA. Åren efter att gruvan lades ner, i spåren av den ekonomiska krisen, har varit mycket tuffa och en stor socioekonomisk utsatthet råder i den sömniga lilla staden. Förutom detta finns dessutom ett hot, en ständig rädsla. De senaste åren har det nämligen skett 18 kidnappningar av barn i staden, barn som aldrig återvänt hem. Där finns en gammal sheriff och en återkommande FBI-agent, men inga spår. Bland folket talas det om "den långa mannen" som kommer ur skogen om nätterna och tar barnen, vissa säger sig till och med ha sett honom. Men alla tiger. Varje gång ett barn försvinner växer rädslan och samtidigt infinner sig en lättnad över att det var någon annans barn denna gången. Tills det till slut är ens eget barn.

Vi får följa Julia, sjuksköterska, änka och småbarnsförälder. Och en dag försvinner hennes barn.

Filmens styrka är att den säger så lite om vad den handlar om, enligt mig. För inget är som det verkar. I slutändan har det skildrats en mycket kontroversiell fråga och trots att det verkligen inte går hela vägen är det spännande och intressant, enligt mig.

Betyg: 3/5
/Selle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar