torsdag 7 februari 2013

The Master (2012)

Jag trodde att detta skulle vara en fullträff på alla plan. Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman samma regissör och författare som till Magnolia och There Will Be Blood... men nej. Missförstå mig rätt, detta är ingen dålig film. Det är en mycket bra film, tror jag. Det är just det, jag är inte så säker. Jag var där på bion, jag tittade på filmen i över två timmar, jag följde huvudrollens varje ansiktsförvridning och ändå vet jag inte riktigt vad det var för film. Kanske borde jag se den igen, kanske kan ni se den och berätta vad ni tyckte? 

Freddie är en traumatiserad ung veteran som efter andra världskriget står utan mening eller mål. Han går från stad till stad, jobb till jobb och ser till att människor hatar honom och tar avstånd. En dag hamnar han full på en båt med en grupp människor som säger sig vara hängivna "Saken" i ledning av "The Master". "The Master" tar sig an Freddie och deras gemensamma resa börjar.

I slutändan har jag mest svårt att analysera vad filmen vill säga mig. Och jag brukar vara bra på sånt här. Skådespelarna är fantastiska och det kan lätt bli en oscar eller två. Men vad tar jag med mig? Jag vet inte.

Betyg: 3/5
/Selle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar